Reklamationsret contra garanti

Det er en udbredt misforståelse af reklamationsret og garanti er det samme; men intet kunne være mere forkert. 

Reklamationsret:

Som udgangspunkt er alle varer solgt fra en erhvervsdrivende til en forbruger, omfattet af 24 mdr. reklamationsret. Reklamationsretten dækker fejl, der var til stede ved leveringstidspunktet og som sælger ikke meget specifikt og på skrift i slutsedlen har friholdt fra reklamationsretten. De første 6 mdr. gælder formodningsreglen, hvilket betyder at man formoder at en given fejl var til stede på leveringstidspunktet. Sælger skal derfor i de første 6 mdr. efter leveringen, kunne bevise at en fejl ikke var til stede på leveringstidspunktet. Efter de første 6 mdr. overgår denne bevisbyrde til køber, hvilket betyder at køber skal kunne bevise at en given fejl eller mangel var til stede på leveringstidspunktet. 

Reklamationsretten dækker altså kun fejl og mangler, som var til stede, eller begyndende til stede på leveringstidspunktet. Reklamationsretten er en del af forbrugerlovgivningen og kan ikke fraviges. 

Garanti:

Garanti kan udstedes af sælger og er altså en helt frivillig aftale mellem køber og sælger. Garanti kan variere i både dækningsområde, længde og dækningsprocent. 

En typisk garanti udstedt på nyere brugt bil kunne være: 3-6 mdr. 100% garanti på drivinien (motor,gearkasse, kardan- og drivaksler, differentiale, starter og generator, brændstofsystem samt kølesystem). Garantien kan også være udformet, så køber og sælger f.eks. deler omkostningerne ved en reparation, eller garantien kan være ledsaget af en forsikringspolice som dækker for mekanisk svigt.

Grundlæggende er det et spørgsmål om en aftale mellem køber og sælger og garantien skal stille køber bedre end købelovens bestemmelser. 

Vil du vide mere, er du velkommen til at kontakte DBFU på tlf.: 30 30 84 78 eller på mail info@dbfu.dk. Du kan også gå ind på Konkurrence- og Forbrugerstyrrelsens hjemmeside www.forbrug.dk

Se deres hjemmeside via linket...   www.dbfu.dk